Over onze praktijk

In onze praktijk werken wij als professioneel team, met moderne apparatuur en technieken.

In onze praktijk vinden tal van activiteiten plaats rondom algemene tandheelkunde en preventie. Wij zijn een erkend leerbedrijf voor het opleiden van tandartsassistenten en mondzorgkundigen.

Wat wij belangrijk vinden

  • Patiëntgericht – we luisteren naar uw wensen en stemmen de zorg af op uw situatie.
  • Deskundig – onze professionals beschikken over de juiste kennis, ervaring en vaardigheden om u goede mondzorg te bieden. Wij volgen voortdurend bijscholing waardoor onze vakkennis up-to-date blijft.
  • Betrouwbaar – wij werken nauwkeurig, geven eerlijk advies en gaan altijd zorgvuldig om met uw gegevens.
  • Samenwerken – binnen ons team werken wij samen om u de beste mondzorg te bieden. Er zijn korte lijnen voor intercollegiaal overleg.

Kwaliteit & werkwijze

Wij investeren graag in de kwaliteit van ons team. Zowel tandartsen als medewerkers volgen regelmatig bijscholing, om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de tandheelkunde en om zo hun kennis en kunde op peil te houden. Daarnaast werken wij volgens het ISO 9001 kwaliteitssysteem. Op die manier bent u bij ons altijd in goede handen en verzekerd van goede en professionele zorg.

Wij werken conform de wet en regelgeving, zo ook de richtlijnen van het WIP advies. Een uitgebreide toelichting hierover is te vinden op: Richtlijn Infectiepreventie in mondzorgpraktijken.

Duurzaamheid

Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor gezondheid en milieu. Maar ook het omgekeerde is waar: de zorgsector draagt zelf bij aan uitstoot, verontreiniging en afval. Van alle sectoren in Nederland draagt de totale zorgsector voor zo’n 7% bij aan de uitstoot van broeikasgassen.

Bij Mondzorgpraktijk Garderen verduurzamen wij waar mogelijk zodat we onze impact op het milieu zo klein mogelijk houden. Dit doen wij o.a. op de volgende manieren:

  • We maken (waar mogelijk) gebruik van ledverlichting in het pand.
  • We verminderen gasverbruik door een nieuwe, zuinige gasinstallatie en computergestuurd regelsysteem.
  • We scheiden ons afval: gft, papier en restafval.
  • Mondmaskers en handschoenen worden door ons gescheiden en opgehaald door de leverancier van onze tandheelkundige materialen, Hofmeester Dental. Zij nemen het verzamelde materiaal mee wanneer zij onze bestellingen bij ons bezorgen, zodat er niet extra voor gereden wordt.  Het afval wordt naar het recyclecentrum van Terracycle gebracht. Hier zal het materiaal handmatig worden gescheiden voordat het wordt verwerkt tot grondstoffen voor nieuwe materialen zoals pallets, bankjes & buitenspeeltuinen.
  • Verse bloemboeketten worden vervangen door zijden boeketten en/of planten.
  • Facturen en afspraakbevestigingen sturen wij bij voorkeur per e-mail naar de patiënt, i.p.v. alles te printen.
  • Materialen die bij een behandeling niet gebruikt en schoon zijn, worden opgeruimd en niet standaard weggegooid.

Geschiedenis

Op 7 december 1981 was het Peter van der Schoor die als jonge, net afgestudeerde tandarts, besloot een mondzorgpraktijk te beginnen in Garderen. Ondanks het feit dat dit niet door iedereen met vertrouwen tegemoet werd gezien, zette hij zijn plan toch door. Hij zette aan de Paleisweg 5 een eenvoudig gebouw neer met een behandelkamer. In eerste instantie werkte hij er met een assistent, maar later werd dat uitgebreid met een aantal parttimers.

Door de groei van het aantal patiënten werd er in december 1989 een tweede tandarts aangetrokken, Paul van Dam. Door de beide tandartsen werd een maatschap aangegaan in januari 1991, zoals die vandaag de dag nog steeds de basis vormt voor de huidige praktijk.

Intussen kwam er in 1990 een praktijkruimte in Uddel bij, in het toenmalige Kruisgebouw. In 1992 werd het gebouw in Uddel verbouwd en verhuisde onze praktijkruimte naar de andere kant van het Kruisgebouw. Nog steeds wordt er in die ruimte met veel plezier gewerkt.

In 1990 werd ook in Garderen het pand verbouwd. Er kwam een tweede behandelkamer bij door als het ware een schil om het oorspronkelijke gebouw heen te bouwen.

Door de voortdurende groei van de praktijk en het uitbreiden van het behandelaanbod, was een tweede grote verbouwing van de praktijk onvermijdelijk. In 2001 werd gestart met een grote uitbreiding van het pand, zowel in de breedte als in de hoogte.
Er ontstond zo een grote kelder, te gebruiken voor voordrachten en cursussen. Op de begane grond kwamen totaal vijf behandelkamers.
In 2007 werden op de 1e verdieping twee behandelkamers, alsmede een bibliotheek voor studiedoeleinden in gebruik genomen.

In april 2021 is Paul van Dam solo eigenaar van de Mondzorgpraktijk geworden en is de Implantologiepraktijk overgenomen door Martijn Kerver.

Helaas hebben wij op 10 oktober 2021 afscheid moeten nemen van onze zeer gewaardeerde collega en vriend Peter van der Schoor. Wij zijn hem dankbaar voor alles wat hij mogelijk heeft gemaakt en ons heeft nagelaten.